You have found yourself in a polish language supplement of victorview.com . If this was not your intention, to redirect to the Gallery page, click here

Weblog

informacje na temat fotografii oraz moje z reguły... uczesane myśli


środa, 26 maja 2010

Złota godzina i workflow


Myles Bay
Canon 40D, Sigma 10-20 @ 14mm, ISO 100, 20.0s @ f/18.0

Kadry naświetlone przed zachodem lub po wschodzie słońca rzadko znajdują swe miejsce w galeriach Vv. Nie jest to podyktowane walorami jakie one reprezentują, jest to tylko mój osobisty wybór.
Tzw. złota godzina jest to pora dnia charakteryzująca się szczególnie korzystnymi warunkami świetlnymi niezależnie od stylu uprawianej fotografii. Biorąc pod uwagę porę roku i warunki atmosferyczne trwa ona do godziny przed i po wschodzie / zachodzie słońca. Jej implikacja na workflow jest dość poważna.
Gdy kontrast jest wysoki zapis obrazu bez zastosowania filtrów bądź też technik specjalistycznych jest niemożliwy. Odnosi się to w szczególności do kadrów w których niebo i woda są elementami składnikowymi kompozycji. Post Processing jest bardzo utrudniony i w większości przypadków konieczne jest sięgnięcie po złożone i pracochłonne maskowanie każdej warstwy. Maska kontrastu jest jednym z podstawowych elementów procesu wywoływania takiego kadru.
Niski kontrast jest łatwy do fotografowania ponieważ matryca może jednocześnie zapisać detale w niskich i wysokich wartościach luminancji. Niestety w większości przypadków kadr jest wizualnie płaski i bez wyrazu. W tym przypadku użycie tzw. poziomów jest w stanie dość znacznie poprawić walory wizualne takiego kadru.
Wybór odpowiedniego momentu na naświetlenie kadru jest delikatnym balansem pomiędzy możliwościami technicznymi sprzętu i procesu wywołania, jakością światła w danym momencie oraz zamierzonym efektem wizualnym gotowej pracy.
Powyższy kadr został naświetlony 15 min przed zachodem słońca. Słońce jest przykryte cienkim woalem chmur co powoduje kolorystykę dalekiego planu Długi czas naświetlania w celu wygładzenia powierzchni wody jest uzyskany dzięki filtrowi B+W 106 ND. Kontrast został zmniejszony przez zastosowanie Lee 0.6 ND hard grad.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz