You have found yourself in a polish language supplement of victorview.com . If this was not your intention, to redirect to the Gallery page, click here

Weblog

informacje na temat fotografii oraz moje z reguły... uczesane myśli


wtorek, 16 lutego 2010

Prawda na temat Mr. Piksel

Załóżmy z góry, że mówimy w dniu dzisiejszym o lustrzankach cyfrowych formatu APS-C.
Nic nie jest dalsze od prawdy aniżeli stwierdzenie, że matryca o większej ilości pikseli zapisuje wyższej jakości obraz.Nie jest to totalne kłamstwo, czasami stwierdzenie to jest prawdziwe gdy mówimy o najwyższej klasy profesjonalnych aparatach cyfrowych oraz digital backs.
Aby zrozumieć skomplikowaną charakterystykę matrycy cyfrowej musimy poruszyć parę związanych z tym zagadnień.

Szumy
Jak każdy moduł elektroniczny matryce CCD (charge-coupled device) oraz CMOS (complementary metal oxide semiconductor) posiadają swoje teoretyczne oraz fizyczne ograniczenia. Najważniejszym z punktu widzenia zapisu obrazu jest stosunek wielkości piksela do natężenia szumów. Mówiąc prostym językiem, im mniejszy piksel tym mniejsza ilość fotonów jest w stanie do niego dotrzeć. Im mniejsza jest ilość fotonów docierających do pojedynczego piksela tym większe są szumy. Szumy można porównać do ziarna w fotografii tradycyjnej. W praktyce wygląda to następująco:
Porównując dwie matryce APS-C, matryca 15Mp ma piksele o wiele mniejsze aniżeli matryca 10Mp i mniejsza ilość fotonów jest w stanie dotrzeć do pojedynczego piksela. Jeśli zastosujemy w obu przypadkach podobny algorytm odpowiedzialny za stworzenie obrazu oraz podobny procesor, matryca 15Mp będzie miała bardziej widoczne szumy i niższą jakość obrazu.

Rozdzielczość
Bez zbytniego zagłębiania się w teorię jest to zdolność rozróżnienia odrębnych punktów, im większa rozdzielczość tym bliżej dwa odrębne punkty mogą być położone. Praktyczna implikacja rozdzielczości w fotografii to:
Matryca 17Mp posiada zdolność rozdzielczą znacznie większą aniżeli większość obiektywów łącznie z obiektywami profesjonalnymi. Jedynie parę obiektywów takich firm jak Laica, Schneider, Nikon bądź Canon mają wyższą rozdzielczość teoretyczną. 17 Mp aparat wyposażony w tani obiektyw jest w stanie zapisać obraz o niższej jakości aniżeli 10 Mp aparat wyposażony w obiektyw profesjonalny.

Dyfrakcja
Dyfrakcja czyli ugięcie fali jest nierozerwalnie powiązana z jakością obrazu. Jak poprzednio, bez zagłębiania się w teorię, przejdę do praktyki. Dyfrakcja idzie w parze z wartością przysłony, im większa jej wartość tym większa dyfrakcja oraz większy krążek rozproszenia. W celu uzyskania ostrego obrazu piksel musi być większy aniżeli krążek rozproszenia. W praktyce im więcej Mp na matrycy tym mniejszy jest piksel. Mniejszy piksel toleruje mniejszy krążek rozproszenia. Powoduje to ograniczenie możliwość stosowania większych wartości przysłony i uzyskania dużej głębi ostrości. Ponieważ jakość listków przysłony oraz szkła ma zasadniczy wpływ na dyfrakcję, krążek rozproszenia tanich obiektywów jest większy od teoretycznego co znaczne obniża jakość obrazu. Biorąc pod uwagę powyższe czynniki, w szczególnych sytuacjach jakość pliku zapisanego za pomocą matrycy o dużej ilości pikseli może być dużo gorsza w porównaniu do matrycy której piksele są większe ponieważ jest ich mniej.

c.d.n.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz